Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klas I gimnzajum. Uczniowie w trakcie zabaw i gier mają szansę na wzajemne poznanie, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wyjaśnianie powstałych nieporozumień. Przeprowadzenie zajęć integracyjnych wskazane jest w pierwszym semestrze klasy I.
CELE: ·wzajemne poznanie się uczestników; ·pogłębienie kontaktów między uczniami danej klasy; ·uczenie efektywnego współdziałania grupy; ·poprawianie umiejętności wzajemnej komunikacji; ·wzrost akceptacji siebie i innych; ·doraźne rozwiązywanie pojawiających się nieporozumień i problemów.
POMOCE: Małe karteczki, pisaki, ołówki.
CZAS: 4 godzin lekcyjnych.
PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1.Przedstawienie się prowadzących, omówienie celu spotkania, ustalenie norm czasowych i zasad pracy w grupie oraz zawarcie kontraktu. 2.Przedstawienie się uczestników zajęć. Uczniowie podają swoje imię, do jakiej szkoły podstawowej uczęszczali i krótko o swoich odczuciach i obserwacjach dotyczących pobytu w nowej klasie. W podsumowaniu prowadzący podkreśla, że ludzie często czują się nieswojo w nowej sytuacji, boją się zmian, tęsknią za znanymi kolegami i nauczycielami. Pokazuje dobre strony zmiany szkoły: poznanie nowych ludzi, nawiązanie nowych przyjaźni. 3.Zabawa aktywizująca: „Sałatka owocowa” 4.Ćwiczenie „Wywiad”. W parach uczniowie przeprowadzają wywiady, w których pytają o marzenia, ulubione kolory, potrawy, sposób spędzania wolnego czasu itp. Następnie „dziennikarz” opowiada innym uczniom o osobie, z którą przeprowadził rozmowę. 5.Ćwiczenie „Oś w klasie”. Prowadzący prosi o wyobrażenie sobie osi, która przebiega przez środek sali i będzie wyrażała natężenie poszczególnych cech u uczestników. Prowadzący zadaje pytania a uczestnicy odnajdują swoje miejsce na osi w zależności od upodobań. Jak bardzo lubisz czytać książki? - coca- colę? - uczyć się matematyki? - chodzić do szkoły? - Spotykać się z przyjaciółmi? - Oglądać TV? - Jeść hamburgery? - Jeździć na wycieczki? - Uczyć się języka polskiego? - Wstawać wcześnie rano? 6.Ćwiczenie „Autobus” . Dzielimy klasę na dwa zespoły. Uczniowie siadają w dwóch kręgach na krzesłach naprzeciwko siebie. Każdy z uczniów po kolei wymyśla temat, na który osoby siedzące naprzeciwko siebie rozmawiają (np. o wakacjach, przyjacielu, ulubionej porze roku...). 7.Strach do kapelusza. Uczestnicy na karteczkach, anonimowo, piszą o tym co nie podoba im się w klasie, co chcieliby zmienić. Prowadzący odczytuje karteczki (bez imion i nazwisk, tylko konkretne zachowania) i metodą burzy mózgów uczniowie wymyślają co można zrobić aby poprawić sytuację w klasie. 8.Zbieranie pozytywnych informacji o sobie. Uczniowie na karteczkach zbierają pozytywne informacje na swój temat. Zachęcamy do podchodzenia do uczniów, z którymi spędza się mniej czasu. Odczytanie informacji w kręgu. 9.Podsumowanie. Każdy z uczestników kończy zadanie: „Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się...”
W scenariuszu wykorzystano zabawy z: Sawicka K.: „Socjoterapia”, CMPPP, Warszawa, 1999. Vopel K.: „Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży”, Wydawnictwo Jedność, Warszawa, 1996
Opracowała: Agnieszka Gajewska
|